Förolämpad av mitt barnbarn.

Ha det bra psykstörda kärring! Ska gladeligen fira dagen du går bort. Puss

Detta fick jag av mitt barnbarn 21 år efter att ha frågat om hon tagit emot presenter. Mer skrevs men tar detta bara. Kan sen nog hela konversationen. OBS jag har ingen psyk disgno

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta ifall uttalandet som ditt barnbarn gjort är brottsligt.

Det brott som jag utifrån din fråga anser kunna vara tillämpligt är förolämpning, 5 kap. 3 § Brottsbalken. Detta brott avser handlingar, uttalanden som är kränkande för den drabbade personen och dennes subjektiva ära. Rekvisitet att uttalandet ska rikta sig till den berörda personen själv är i ditt fall uppfyllt. Dock är det endast allvarliga tillmälen och uttalanden som innefattas i förolämpningsbrottet. Uttalanden som strider klart mot grundläggande samhällsvärderingar vad gäller likabehandling av olika etniska grupper, kön och sexuell läggning kan möjligen innefattas under straffansvaret för förolämpning. Vanlig skällsord som dock utgör en kombination av allvarliga svordomar och rasistiska, kvinnoförnedrande, och nedvärderande ord om människor med avvikande sexuell läggning kan nog falla in under straffansvaret för förolämpning. I ditt fall anser jag inte att det uttalande som ditt barnbarn gjort faller under tillämpningen av 5 kap. 3 § Brottsbalken.

Sammanfattningsvis tror jag därför att det kan bli svårt att anmäla ditt barnbarn för det som hen har sagt. Mitt råd är därför att ta kontakt med ditt barnbarns föräldrar och försöka få de att prata med sin son/dotter om det som hänt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare