Formuleringen avgångsvederlag

Hej! Har varit anställd på lanstinget och fått en summa (förlikning) för att de inte följt arbetsmarknadens regelverk Las. Fick ett papper där det stod avgångsvederlag på detta skadestånd,ska det inte stå mer tydligt att det är ett slag böter.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du beskriver är relativt vanligt vid uppsägningar som har skett utan att reglerna om saklig grund eller turordning i LAS har iakttagits. Efter förhandling kommer arbetsgivaren och arbetstagaren (ofta tillsammans med dennes fackförbund) överens om att arbetstagaren tar emot en summa för att gå med på att avsluta sin tjänst. Vad man kallar denna summa har juridiskt sett ingen avgörande betydelse. ”Avgångsvederlag” är en vanlig benämning, men visst kan man väl se det som något slags ”böter” eller straffsumma för att arbetsgivaren inte har behövt iaktta reglerna i LAS Om det känns viktigt för dig kan du tala med din före detta arbetsgivare om att skriva om pappret och införa en formulering du känner är mer passande.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare