Formulering av testamente om specifika saker

"Vad behöver vara specificerat i en förälders testamente för att att ett visst barn ska ha rätt till en viss egendom utan att de andra barnen har rätt att kräva del av denna egendom vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Bodelning är något som sker mellan makar när de skiljer sig eller när den ena maken dör. Barnen är därför inte inblandade i bodelningen som sådan; jag antar att du helt enkelt menar hur man formulerar ett testamente så att det rör en viss sak (t.ex. en särskild sommarstuga eller en bil). Bodelningen sker för övrigt innan arvet.

För att formulera ett testamente så att det rör en specificerad sak räcker det att man uttrycker sig så att det går att räkna ut vilken sak det handlar om. Exempel på formuleringar som duger är, så länge de inte kan misstolkas, "Min sommarstuga på Öland", "Min tavla av Johan Johansson", "Min Volvo med registreringsnummer XXXXXX", "Mitt hus" eller "De pengar jag har på konto X hos Nordea" följd av "skall med full äganderätt tillfalla NN". Det räcker alltså att man utan problem kan räkna ut vilken sak testamentet rör sig om!

Hoppas att jag uppfattade frågan korrekt! Återkom gärna om du har några fler frågor!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare