FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/03/2018

Formulering av avtalsvillkor

Hej Lawline!

Vi önskar lägga till en punkt i våra partneravtal som lyder på ett ungefär att "kostnad utgår från och med att deltagares e-postadresser laddas upp i verktyget". Vi tror att vi kan uttrycka oss bättre speciellt då ordvalet "utgår" kan generera frågetecken om vad som gäller. Kan vi få hjälp med rätt juridisk tonalitet på den textraden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först av allt vill jag säga att det är svårt att formulera avtal på ett korrekt och "vattentätt" sätt utan att vara insatt i omständigheterna och avtalet i övrigt. Med denna reservation ska jag ge ett förslag.

Jag tolkar det som att innebörden av formuleringen ska vara att deltagarna från och med att de ingår avtalet med er är betalningsskyldiga enligt avtalet. Jag tolkar det även som att avtalet ingås genom att bland annat ange sin e-postadress och att betalningsskyldigheten gäller löpande, exempelvis månadsvis.

Mitt förslag till formulering är något i stil med följande: "Genom uppladdning av e-postadress ingår deltagaren avtal om X. Från och med avtalets ingående är deltagaren skyldig att i enlighet med avtalet månadsvis (till exempel) inbetala Y kronor."

Om ni skulle vilja tillägga något eller har andra frågor svarar jag gärna på dem i kommentarsfältet.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare