FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/11/2016

Förmögenhetsbrott eller egendomsbrott?

Hej!

Vilken är skillnaden mellan egendomsbrott och förmögenhetsbrott? Vilket av begreppen är korrekt att använda om man pratar om brotten i BrB 8 kap. och framåt?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förmögenhetsbrott och egendomsbrott är egentligen två ord som betyder ungefär samma sak. Det handlar om brott som innebär ekonomisk skada för den brottet riktar sig mot, alt. det har ej inneburit skada men riktats mot någons egendom, exempelvis egenmäktigt förfarande. Förmögenhetsbrott kan vara en tydligare rubricering då det mera tydligt framgår att brottet inte måste röra en ”sak” utan även pengar och kan till viss del anses vara ett vidare begrepp än egendomsbrott.

Under förmögenhetsbrott ryms flera underkategorier: tillgreppsbrott (ex. stöld), oredlighetsbrott (ex. bedrägeri) och trolöshetsbrott (ex. förskingring). Pratar man tillgreppsbrott (8 kap.) så funkar förmögenhetsbrott och egendomsbrott lika bra som rubricering.

Hoppas det gav svar på din fråga, om inte är du välkommen att komma in med en ny till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare