FrågaAVTALSRÄTTFormkrav01/11/2016

Formkrav vid kravbrev

Hej! Jag vill skicka ett kravbrev till min före detta sambo då han slutade att betala sitt lån som jag stod som medsökande på, därav jag tvingades lösa ut lånet och betala av det själv.

Jag vet inte riktigt hur man ska skriva ett kravbrev eller vad som ska ingå. Kan ni snälla hjälpa mig att förklara hur jag ska skriva

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns inte något formkrav för avtal. Det som krävs är dock att du har ett anbud och en accept. Att skicka ett ensidigt kravbrev är därför inte något som kommer förplikta din före detta sambo att betala. Om ni däremot är överens om att han ska återbetala sin skuld till dig, är huvuddragen av vad som behöver ingå i brevet;

- Anledningen till varför kravbrevet är upprättat

- Beloppet

- Datum

- Eventuell ränta

- Återbetalningsplan

- Underskrifter

Min rekommendation är att du kontaktar en praktiserande jurist för brevets formulering. Du når våra jurister enkelt på www.lawline.se/boka.

Om han inte håller med att han har en skuld hos dig, krävs att en domstol fastställer skulden. Har du en dom på skulden, en så kallad exekutionstitel, kan du begära handräckning av kronofogden för att då ut din skuld. Även detta kan våra jurister hjälpa dig med.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Anonym AnonymRådgivare