FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/11/2016

Formkrav vid gåvobrev gällande fastighet

Vi är 2 syskon som fått lagfart på vår förälders hus Jag vet ej hur det gått till då mitt syskon fixat det själv

Jag har ej fått se något gåvobrev, vet ej vad det står och har inte skrivit på något papper

Borde jag ha skrivit på gåvobrevet ?

kan det bli problem vid försäljning av huset?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller fastigheter finns det vissa lagstadgade formkrav för överlåtelser, dessa regleras i 4 kap. jordabalken (JB). Enligt 4 kap. 1 § 1 st. JB ska en överlåtelsehandling avseende fast egendom uppfylla följande krav:

SkriftlighetUnderskrivet av gåvogivaren och gåvomottagarenUppgift om köpeskilling (i detta fall uppgår denna till noll eftersom det rör sig om en gåva)Överlåtelseförklaring av gåvogivaren

Enligt 4 kap. 1 § 3 st. JB är överlåtelser som inte uppfyller dessa krav ogiltiga och enligt 4 kap. 29 § JB följer att detta även gäller för gåvor. Således råder jag dig att snarast försöka få tag på gåvobrevet och skriva under detta, det finns en risk att du inte ses som civilrättslig ägare vid en ev. försäljning och då inte får ta del av köpeskillingen när fastigheten säljs.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare