FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2014

Formkrav vid gåva av fastighet

Vi har två fastigheter varav vi äger hälften var. Nu vill vi äga var sin fastighet till 100%. Hur gör vi så det blir riktigt på pappret ? Måste vi ha hjälp från någon tex. Banken ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Gåva av hela eller delar av en fastighet regleras i Jordbalkens (JB) 4 kapitel. Enligt 4 kap. 29 § så är det samma formkrav för gåva som för köp. Gåvobreven måste alltså följa formkraven enligt JB för att vara giltigt. Det betyder att gåvobreven måste vara skriftliga, innehålla en förklaring att givaren överlåter en specificerad del av fastigheten såsom gåva och båda parter, dvs både du och den andra hälftenägaren, måste skriva under gåvobreven.

Med hjälp av gåvobrevet kan ni sedan söka lagfart på respektive fastighet. För att kunna få lagfart måste säljarens underteckning bevittnas av två personer enligt JB 20 kap 7 §.

Banken behöver inte blandas in om det inte finns lån/inteckningar/pantbrev på fastigheterna.

Då det är strikta formkrav i Jordabalken för att gåvobreven ska vara giltiga kan det vara en bra ide att ta hjälp med upprättandet av det om ni känner er osäkra. Här t ex kan ni till fast pris få hjälp att upprätta gåvobrev.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare