FrågaAVTALSRÄTTGåva16/07/2014

Formkrav vid gåva av fastighet

Hej! Har en sommarstuga som jag vill ge till min yngsta son. Har ytterligare 3 levande barn. och yngste sonen tycker att det är orättvist (älskade unge) men han har varit den som harfunnits där. Hur kan jag mot hans vilja ge honom min älskade sommarstuga? Jag är 60 år, tar inte hand om mig själv. mvh, NN

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag utgår i mitt svar ifrån att din yngste son är myndig.

Liksom ett köp utgör en gåva ett avtal. Det krävs därför att gåvogivaren ger gåvotagaren ett ”anbud” om att få den aktuella gåvan och att gåvotagaren accepterar gåvan.

.

Vid enklare gåvor, såsom exempelvis en chokladask, räcker det med att gåvotagaren inte protesterar för att gåvotagaren ska anses ha accepterat gåvan.

Vid gåvor som medför någon form av förpliktelse för gåvotagaren, krävs dock att gåvotagaren aktivt accepterat gåvan. Gåvotagaren kan då inte anses ha accepterat gåvan endast på grund av att gåvotagaren varit passiv då gåvan överlämnades.

Vad gäller fastigheter är dessa förbundna med en rad löpande kostnader, såsom exempelvis fastighetsskatt. En gåva av en fastighet medför därför förpliktelser för gåvotagaren. Till detta finns en uttrycklig reglering i 4 kapitlet 1 och 29 §§ Jordabalken om att en gåva av fastighet kräver att gåvotagaren skriver under ett gåvobrev.

Om din yngste son inte vill skriva under ett gåvobrev rörande sommarstugan kan det därför bli svårt att ge honom sommarstugan. Detsamma gäller om du skulle testamentera sommarstugan till honom, då han kan välja att avstå från den rätt som testamentet ger honom.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare