FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2014

Formkrav vid gåva av fast egendom

Vill ge mitt hus som gåva till min son. Vad behöver jag och min son göra för att fullborda detta? Vad kommer det att kosta? Med vänliga hälsningar Djurica

Lawline svarar

Hej, tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det är en fastighet du vill ge bort.

Köp, byte och gåva av fast egendom regleras i 4 kap. jordabalken, (här). I 4 kap. 29 § stadgas att 1-3 §§ och 7-9 §§, (d v s bestämmelserna om köp) även gäller vid gåva.

I 4 kap. 1 § JB finns vissa formkrav som måste beaktas för att ett köp (gåva) skall vara giltigt.

Du måste upprätta en köpehandling (i ditt fall blir det en gåvohandling) som skall signeras av båda parter.

Den skall innehålla uppgift om köpeskilling (i ditt fall kan här klargöras att det är en gåva),

samt att egendomen överlåts från dig till gåvotagaren (här räcker det om du skriver att du ger fastigheten till X).

Uppfyller din handling dessa krav är gåvan fullbordad!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare