Formkrav vid försäljning av hus

Hei. Jeg er en Norsk jente som skal selge mitt hus i Sverige privat. Søndag ringte en dame og ville kjøpe det. Bud 275 000,- Jeg sa første mann med pengene på bordet, og hun hadde pengene på konto. Mandag ringte en mann og ville kjøpe. Bud 300 000,- Han har også penger på konto og kan betale på fredag når jeg skal skrive kontrakt. Damen mener vi hadde en avtale om at hun skulle få kjøpe. Men jeg vil jo selge til høystbydende. Må jeg selge til damen? Jeg kan jo eventuelt ta det av markedet og si at jeg ikke vil selge likevel.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall utgår jag från att huset inte står på ofri grund (hus som byggts på annan mark) utan att det är fast egendom (hus som byggts på egen mark). Vid köp av fast egendom finns det vissa formkrav. Avtalet skall bland annat vara skriftligt. Som en följd av detta gäller i svensk rätt att ett löfte om att köpa eller sälja fast egendom inte är bindande. Avtalet föreligger först sedan formkraven är uppfyllda. För att få ersättning, i praktiken skadestånd, för de kostnader man haft på grund av att ett avtal inte kommer till stånd måste köpare och säljare ha överenskommit om detta i förväg. Det finns inte några särskilda krav på en sådan överenskommelse utan den kan ske muntligen. Du måste alltså inte sälja till den första damen och hon kan inte kräva dig på skadestånd.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare