FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal28/11/2017

Formkrav vid fastighetsöverlåtelse

Hejsan

Vi är 2 syskon som ärvde 50% , och har då 25% vardera, i en jordbruksfastighet ( endast fritidsnyttjande nuförtiden ) i Medelpad.

Nu vill mitt syskon inte vara med längre utan överlåta sin del.

Tanken är att hon överlåter sin del på min fru.

Hur gör vi det enklast och korrekt? Gåvobrev?

Finns inget ekonomiskt inblandat, skulder eller lån.

Tacksam för råd

Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En överlåtelse av fastighet måste uppfylla vissa formkrav. Oavsett om fastigheten överlåts genom köp, gåva eller byte måste det finnas ett skriftligt avtal som åtminstone anger vilka parterna är (säljare/köpare eller gåvogivare/gåvomottagare), fastighetsbeteckningen, en förklaring om att fastigheten eller en bestämd del av fastigheten ska överlåtas samt ett pris (om det inte klart framgår att det är en gåva).

För att överlåta fastigheten på din fru måste det därför finnas ett gåvobrev med ovanstående information.

Om du/ni vill ha hjälp med att upprätta ett sådant gåvobrev kan du boka ett möte med vår Juristbyrå.

Viktor LennartssonRådgivare