Formkrav testamente

Hej hur formulerar man ett testamente så det blir juridiskt rätt? Min man o jag är gifta med särkullbarn på varsitt håll och ett gemensamt barn, alla vuxna. Vi äger ett hus och vi vill ju vara säkra på att sitta kvar i det när en av oss avlider. Räcker det med att skriva följande:

"Den av oss som överlever den andre ska med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap.

Det är vår vilja att särkullbarn inte ska begära och erhålla sin laglott.

Skulle särkullbarn ändå begära och erhålla sin laglott har det barnet erhållit sitt fulla arv och är uteslutet från ytterligare arv"

Undrar om detta även täcker vår fastighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du skriver till oss på Lawline!

Regler om testamente återfinns i ärvdabalken (1958:637) https://lagen.nu/1958:637#K5P1S1.

Ett testamente ska vara utformat så att testamentatorns vilja är tydlig och testamentet ska sedan tolkas i enlighet med testatorns vilja https://lagen.nu/1958:637#K11P1S1. Jag tycker din formulering är helt tydlig och inte lämnar utrymme till alternativa tolkningar. Fastigheten kommer vara inkluderad om du lämnar formuleringen enligt ovan.

Det finns vissa formkrav som ska beaktas vid uppförande av testamente, som är viktiga att du iakttar så att testamentet inte blir overksamt.

Det ska framförallt upprättas skriftligen med två samtidigt närvarande vittnen som vittnar till att ni skriver under testamentet. Vittnena skall även de skriva på dokumentet https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1. Det är också viktigt att vittnena inte är under femton år eller lider av en grövre psykisk störning. Vittnena får inte heller vara testatorns make, sambo, nära släkt eller vara svåger samt vissa andra närstående personer https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1.

Sammantaget är din testamentsformulering fullgod och testamentet kommer vara giltigt så länge du följer de övriga formkraven som gäller vid testamentes upprättande.

Jag hoppas du blev nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning,

Alfred WittboldtRådgivare