Formkrav testamente

Hej

Min man och jag är gifta, han har två barn.

Vi äger huset ihop.

Vi har skrivit testamente. Om han avlider får jag bo kvar två år, sen ska hans barn få sina arv.

Om jag avlider får min man bo kvar två år. Min man och min bror får dela på min halva del i huset.

Vi har två ojäviga som har bevittnat skriftligt.

Är detta korrekt juridiskt sett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamente ska upprättas skriftligen med två ojäviga vittnens samtidiga närvaro. Vittnen får inte vara make, sambo, i direkt upp- eller nedstigande svågerlag eller syskon till testatorn. Det ska även undertecknas av er båda. Om dessa formkrav är uppfyllda är testamentet giltigt enligt 10:1 och 10:4 ärvdabalken.

Dock kan innehållet i testamentet diskuteras. Jag förstår det som att din makes barn är särkullbarn och inte era gemensamma. I så fall har de rätt att få ut sin laglott (det vill säga hälften av arvet från sin pappa) direkt vid din makes död. För att göra det måste de dock påkalla jämkning enligt 7:3 ärvdabalken. Ni kan med andra ord hoppas på att de inte begär ut sin laglott direkt.

Hoppas detta gav svar på er fråga!

Alexandra TeorellRådgivare