Formkrav på vittnens underskrift vid testamente

Hej.

Är ett testamente giltigt om vitnar inte skrivit under med båda namn och person nummer,eller utan namn förtydligande,alltså frågan är mest är testamentet giltigt om inte vitnar skrivit sina person nummer.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkraven för ett bevittning av testamente finns i 10 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Där stadgas att två vittnen ska bestyrka testamentet med sina namn, finns inget krav på personnummer. I 10 kap. 2 § ÄB stadgas att det är bra om vittnena skriver ned övriga omständigheter som kan vara av betydelse för testamentets giltighet, t.ex. tid för bevittningen, var de bor, personnummer osv. Men detta är inget krav, det kan dock spela roll i bevishänseende om någon ev. skulle klandra testamentet och hävda att det är ogiltigt. Då kan sådana ytterligare omständigheter peka på att det är ett giltigt testamente. Men det är inget formkrav, varför vittnen till ett testamente kan skriva under med sina namn men inte personnummer, testamentet kommer fortfarande anses giltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare