FrågaAVTALSRÄTTFormkrav11/08/2016

Formkrav på hyresavtal

Skall hyra ut mitt hus till en bekant i ett år . Räcker det med ett muntligt avtal eller skall det skrivas ett kontrakt?

Om det skrivs ett kontrakt "privat" utan jurist är det lagligt giltigt ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresavtal regleras i 12 kap Jordabalken. Du hittar lagen här. Av JB 12 kap. 2 § framgår att ett hyresavtal ska upprättas skriftligen, om hyresgästen eller hyresvärden begär det. Om varken du eller din bekanta begär att avtalet upprättas skriftligen går det alltså lika bra att endast avtala muntligt vad som gäller. Mitt råd till er är dock att upprätta det skriftligt, eftersom ett skriftligt kontrakt minskar risken för att ni missförstår varandra och på så vis blir osams om vad ni egentligen avtalat.

Inte heller krävs det att ni anlitar en jurist att skriva avtalet åt er, det är bindande och lagligt även utan juridisk hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare