Formkrav för testamente

Om man dör och har två systrar, och det hittas ett testamente i vilket brodern som är död testamenterar hela sin kvarlåtenskap på 200 000 kronor till Läkare utan gränser, men har inte upprättat testamentet i någon form av nödsituation utan när han var frisk, och testamentet delges systrarna och de upptäcker då att testamentet saknar bevittning. Ena systern klandrar testamentet, senare klandrar den andra systern testamentet?

Om läkare utan gränser hävdar att testamentet är giltigt, isf på vilken grund kan de göra detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom dina frågor handlar om testamente, finns svaren på dessa reglerade i Ärvdabalken (ÄB).

Av ÄB 10:1 framkommer det att ett testamente måste upprättas skriftligen med två vittnen. Skriftlighet och bevittning är således två formkrav som måste vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt. Ett ”muntligt testamente” med vittnen är således som regel ogiltigt, liksom ett skriftligt testamente som saknar bevittning av två personer. Ett testamente som inte uppfyller något av de två formkraven, dvs ett ”muntligt testamente” utan bevittning av två personer, är alltid ogiltigt.

Precis som du är inne på finns det ett undantag i lagen för testamenten som upprättats i tillstånd av sjukdom eller annan nödfall. Ett sådant sk ”nödtestamente” kan antingen vara muntligt och bevittnad av två vittnen, eller egenhändigt skriven och undertecknad utan vittnen (ÄB 10:3). Ett nödtestamente blir dock ogiltigt efter tre månader om testamentsgivaren (upprättaren av testamentet) tillfrisknar, respektive nödsituationen upphör.

Eftersom mannen i din fråga var frisk och inte verkar ha befunnit sig i en nödsituation när han upprättade sitt testamente, är undantaget i ovanstående stycke inte aktuellt. Således, eftersom mannens testamente saknar bevittning, är det inte giltigt. "Läkare utan gränser" kan därför inte göra det gällande.

Jag hoppats att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du undrar över något mer är du välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare