FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/09/2014

Formkrav för skiljedom

Hej! Jag undrar om en domare vid ett skiljedomsförfarande har rätt att radera en bandad skiljedom då det var det enda som skulle finnas dokumenterat i detta ärende. Det fanns ingen opartisk sekreterare vid skiljedomen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om skiljeförfarande hittar du i Lag (1999:116) om skiljeförfarande https://lagen.nu/1999:116

Skiljeförfarandet är ofta inskrivet i en skiljeklausul i t.ex. ett avtal mellan parterna eller i ett aktiebolags bolagsordning.

Det finns ett formkrav när det gäller skiljedomsförfarandet. Kravet är en skriftlig dom som är undertecknad enligt kraven i 31 § Lagen om skiljeförfarande. I denna paragraf kan man läsa att en skiljedom skall vara skriftlig och undertecknas av skiljemännen. Det är tillräckligt att domen är undertecknad av flertalet skiljemän om orsaken till att inte samtliga skiljemän undertecknat skiljedomen är angiven i denna. Parterna får bestämma att skiljenämndens ordförande ensam undertecknar skiljedomen. I skiljedomen skall dagen för dess meddelande och platsen för skiljeförfarandet anges. Slutligen skall skiljedomen genast tillställas parterna.

Behöver du ytterligare hjälp med juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete. Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om något skulle vara oklart så är du självklart välkommen att återkomma till mig.

Ellinor SvenssonRådgivare