Formkrav för samboavtal

Jag och min partner vill skriva ett samboavtal oss emellan. Har hittat olika varianter på samboavtal på Internet och undrar nu om avtalet måste undertecknas av ytterligare personer än av oss två för att vara gällande?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Det enda formkravet för ett samboavtal är enligt 9 § Sambolagen att det ska vara skriftligt och att båda parterna ska skriva under det, alltså du och din sambo. Det behövs alltså inte några bevittnanden för att det ska vara gilitigt. Det kan dock alltid vara bra att ha två extra underskrifter från personer som bevittnat underskrivandet ur bevissynpunkt. Om din sambo t.ex. skulle hävda att denne inte skrivit under något samboavtal finns det då utomstående vittnen.

Hoppas detta hjälpte!

Lawline RådgivareRådgivare