FrågaAVTALSRÄTTFormkrav23/10/2016

Formkrav för fullmakt

är det krav på att fullmaktshavare skall skriva under den givna fullmakten för att den skall gälla, i detta fall två systrar som gemensamt står för fullmakten undertecknad av sina föräldrar och bevittnad.

mvh rune

Lawline svarar

Hej Rune

Bestämmelserna om hur fullmakt fungerar finns i 2 kap. Avtalslagen (AvtL). En fullmakt innebär att man får företa handlingen åt en person som lämnat fullmakten (huvudmannen), utan att man binder sig själv i avtalsrelationen. Det finns inga direkta formkrav gällande upprättandet av fullmakter, vilket innebär att såväl skriftliga som muntliga fullmakter är juridiskt bindande.

Att fullmakten ska bevittnas är inget krav, dock kan det i somliga fall krävas att motparten kräver att detta har skett, vilket ej blir några problem i ditt fall!

När du som fullmaktshavaren ska företa en rättshandling sker detta inom fullmaktens gränser, dvs inom fullmaktens behörighet. Exempelvis du har fått en fullmakt skriven på dig att handla en bil - då får fullmaktshavaren ej överskrida denna behörighet och handla någonting annat. Förutom behörigheten ska fullmaktshavaren även handla inom sin behörighet, vilket innebär att man ej får företa rättshandlingar som strider mot inskränkande föreskrifter/bestämmelser från huvudmannen. Ett exempel på behörighetsöverskridande kan vara att huvudmannen sagt att maxpris för bilen är 100 000 kr, köper fullmaktshavaren en bil för 150 000 kr har ett befogenhetsöverskridande gjorts. Har brott mot befogenheten gäller inte rättshandlingen om tredje man/motparten insåg att det var i strid mot fullmaktens inre förhållande.

Hoppas att svaret hjälpte dig, och tack för att du vände dig till Lawline!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare