FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2015

Formkrav för bodelningsavtal

Jag och min fru är överens att vi delar hus och saker jämnt. Måste vi vara bägge hos bankens revisor när bodelningsavtal skrivs? Bägge måste ju skriva under men pga min sjukdom måste jag vara på annat håll den dagen.

Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Utom att båda måste underteckna ett skriftligt avtal finns det inga egentliga formkrav när det gäller bodelning (kraven finns för övrigt i 9 kap. 5 § Äktenskapsbalken). Det går alltså bra att du skriver på avtalet vid ett annat tillfälle, men det blir inte giltigt förrän båda har skrivit på det!

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar kring det här!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare