FrågaAVTALSRÄTTFormkrav11/03/2014

Formkrav för avtalsbundenhet

Hej, Hur gäller det med signatur och namnförtydligande? Om man enbart skriver ett namnförtydligande, blir avtalet giltigt då? Om man enbart skriver en signatur, blir avtalet giltigt då? Om man enbart skriver sitt för eller efternamn på namnförtydligandet, blir avtalet giltigt ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I svensk rätt gäller som huvudregel att avtal kan ingås formlöst och alltså blir gällande helt utan skriftligt kontrakt, ett avtal kan till och med ingås muntligt och i vissa fall genom parternas handlande. Vissa undantag finns, t.ex vid köp eller försäljning av fast egendom där en del formkrav ställs.

Förutom de undantag som finns är ett avtal alltså giltigt med eller utan underskrift, med signatur, för- eller efternamn. Anledningen till att man oftast väljer att ingå avtal skriftligt är för att dokumentera vad man kommit överens om, och därför är det viktigt att man kan identifiera avtalsparterna. Som avtalsslutande part kan du själv påverka vad du tycker behöver stå med, men det är förstås bra att vara så tydlig och detaljerad som möjligt. Full underskrift med för och efternamn är att rekommendera, väljer man att ha med ett namnförtydligande kan ju parterna lika gärna skriva både för- och efternamn där också.

Finns redan ett avtal som är underskrivet med t.ex. bara en signatur är det alltså giltigt, men möjligheten för motparten att förneka att det är just hans eller hennes signatur ökar på grund av att det då blir svårare att bevisa att det är dennes signatur.

Sofia LinderRådgivare