Formkrav för att testamente ska vara giltigt enligt lag

Hej!

Min mor, 86 år gammal, har gjort ett testamente och vill veta om detta gäller juridiskt när hon

går bort.

Jag kan bifoga dokumentet/testamentet om ni har möjlighet att svara.

Ge mig bara en mejladress dit jag kan skicka dokumentet.

Tack på förhand och

Ha en fin dag

Vänligen / Maria

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Utan att veta hur testamentet ser ut så kan jag redogöra för vad ett testamente ska innehålla enligt ärvdabalken.
Testamentet ska vara skriftligt och två vittnen ska båda vara med när personen som upprättar testamentet (testator) skriver under det. Vittnena ska även skriva under testamentet. De behöver dock inte veta om innehållet i testamentet utan de behöver bara veta att det de skriver under är ett testamente, se https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1.
Det finns även bestämmelser i lagen om vem som inte får vara ett vittne. Detta är till exempel personer som är under 15 år, personer som på grund av en psykisk störning inte förstår vad ett testamente är eller personer som är släkt med den som upprättar testamentet, se https://lagen.nu/1958:637#K10P4S1. Om ett vittne är något av detta så är testamentet inte giltigt.

Förutom dessa bestämmelser finns det inga ytterligare formkrav om hur ett testamente ska se ut för att vara giltigt. Dock får man självfallet inte förordna om egendom som man inte har rätt att förordna om, se https://lagen.nu/1958:637#K13P1S1.
Ett tips är dock att skriva testamentet så tydligt som möjligt så att testatorns vilja framkommer klart och tydligt så att testamentet inte behöver tolkas efteråt.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare