Formkrav för arvsskifteshandling

Hej,

jag och min syster är dödsbodelägare efter vår pappa som dog 2012. Han hade då en bostad, som stått kvar i dödsboet, som vi fick sålt nu i februari. Den såldes med förlust.

Hur gör vi nu för att kunna dela upp pengarna mellan oss? Är det bara att dela ut dem eller behövs det särskilda papper?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Nu när fastigheten har sålts ska pengarna i dödsboet fördelas mellan er genom ett arvsskifte. Vid arvsskifte ska det upprättas en handling som skrivs under av dödsbodelägarna (23 kap. 4 § ärvdabalken). Det föreligger alltså ett skriftlighetskrav.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare