FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal03/02/2017

Formkrav fastighetsförvärv

HEJ!

JAG OCH MIN BROR ÄGER GEMENSAMT 50/50 ETT FRITIDSHUS SOM VI FÅTT I GÅVA AV VÅRA FÖRÄLDRAR. NU VILL JAG KÖPA UT HONOM FRÅN DENNA. HUR GÅR VI TILLVÄGA OCH HUR FORMULERAR VI DETTA I ETT KÖPEBREV? VI ÄR ÖVERENS ÄR VÄL BÄST OCH TILLÄGGA.

VORE TACKSAM FÖR TIPS.

MVH. HENRIK FAGERBERG BORGHOLM.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att ett fastighetsköp skall vara giltigt krävs det att formkraven som ställs upp i 4 kap 1§ jordabalken (JB) (se här) är uppfyllda. Enligt bestämmelsen ska ett köp av fast egendom slutas genom upprättande av köpehandling som både du och din bror ska skriva under. Överlåtelsen blir bindande när ni båda undertecknat köpehandlingen. Vidare ska det av köpehandlingen framgå vad köpeskillingen är. Det är tillräckligt att avtalet tillräckligt noggrant redovisar sådant som är av betydelse för köpeskillingens beräknande. Handlingen ska även innehålla en förklaring från din bror om att hans andel av fastigheten skall överlåtas till dig. Köpehandlingen och alla villkor därtill måste vara skriftliga, om du och din bror kommer överens om en köpeskilling som inte överensstämmer med det ni angett i köpehandlingen så är den muntliga överenskommelsen ogiltig.

Vanligtvis upprättas köpebrev som ett kvitto på att köpeskillingen är erlagd, något som kommer till uttryck 4 kap 5§ JB.

Jag rekommenderar er att använda Lawlines avtalstjänster där ni enkelt kan finna skräddarsydda avtal som är upprättade online och som är helt juridiskt korrekta.Tjänsten för fastighetsöverlåtelseavtal hittar du (här).

Många vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare