FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/07/2014

Formkrav anställningsavtal

Hej!

Efter löneförhandlingar har jag fått ett anställningsavtal hemskickat som jag ska skriva under. Avtalspartnern är ett svenskt företag. Jag är framtida arbetstagare. På grund av inblandning av amerikanska medarbetare fick jag hem ett kontrakt som innehåller bara skannade namnteckningar från arbetsgivarens sida. Jag ska skriva ut detta, sätta min namnteckning på och skicka tillbaka det hela per post.

Är detta juridisk hållbart ifall det blir en tvist någon gång? Ska jag begära ett dokument med original-namnteckningar?

Patrick

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

I svensk rätt gäller som huvudregel att avtal kan ingås formlöst vilket innebär att det kan ingås muntligt, dvs det behöver inte ens vara nedskrivet. Vissa undantag finns dock (vid köp eller försäljning av fast egendom).

Förutom de undantag som finns är ett avtal alltså giltigt med eller utan underskrift. Anledningen att man oftast väljer att ingå avtal skriftligt (samt med underskrifter) är för att enklare dokumentera vad man kommit överens om samt partsviljan. Att det inte är underskrivet innebär dock inte att det inte skulle vara giltigt.

Vad gäller anställningsavtal finns det vissa formkrav, t ex ska arbetsgivarens och den anställdes namn och adress, arbetsuppgifter, tillträdesdag osv framgå av avtalet. Det finns dock inget som säger att det behöver innehålla underskrifter.

Avtalet kommer alltså gälla juridiskt. En liten risk för tvist föreligger ju dock alltid, t ex ifall de skulle hävda att det inte är de själva som skrivit under utan att någon annan scannat in deras underskrifter. Men om det inte är så att du har att göra med väldigt skumma personer så skulle jag våga hävda att den risken är väldigt låg och att du borde kunna lita på avtalet. Skulle du känna dig väldigt osäker kan du ju dock be dem om ett "originalavtal".

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare