Förmånsrätt efter företagsrekonstruktion?

En fråga gällande allmän förmånsrätt enligt FRL §10A p5 avseende nedlagt arbete sex månader innan konkursbeslut, om ett bolag genomförde en företagskonstruktion.

Exempel

Bolag A skickar fakturor december 2015 avseende nedlagt arbete i november 2015 till bolag B

I mars 2016 försätts bolaget B i rekonstruktion

Rekonstruktionen pågår fram till konkursbeslutet januari 2017

Bolag A arbete är ju nedlagt mer än sex månader innan konkursbeslutet men under rekonstruktionen var bolaget ”fredat” från konkursansökan mm.

Så hur räknar man de sex månaderna ?

Har bolag A förmånsrätt ?

Jag har läst följande i en tidningsartikel skriven av en jurist

Den förmånsrätt du skulle ha haft om företaget hade försatts i konkurs i stället för att inleda ett rekonstruktionsförfarande behåller du om rekonstruktionsförfarandet upphör och företaget försätts i konkurs. Men det gäller endast under förutsättning att konkursansökan görs under företagsrekonstruktionen eller inom tre veckor från det att rätten beslutat att företagsrekonstruktionen ska upphöra, 4 kap. 2 § 1 och 2 stycket konkurslagen. Du bör alltså bevaka att konkursansökan kommer in i tid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att få allmän förmånsrätt enligt 10 a § för utfört revisionsarbete, måste man ha utfört detta arbete de senaste sex månaderna innan konkursansökningen kom in till tingsrätten, alltså inte sex månader innan själva beslutet. Om Bolag A inte har gjort det, så har de ingen förmånsrätt.

Paragraferna i artikeln du läst handlar om återvinning. Det är t.ex. om en konkursförsatt person köpt ett dyrt smycke inom 6 månader från det att hen försattes i konkurs, så har konkursboet rätt att häva köpet. Såvitt jag kan bedöma, är det inte detta det är frågan om i ditt fall.

Med den informationen att döma så verkar det som att Bolag A får ställe sig i kö med de andra borgenärerna för att få sin fordran betald och då är det vanlig kronologisk ordning som gäller.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen i framtiden! Vi erbjuder obegränsad rådgivning med möjlighet till direkt telefonrådgivning, allt i ett paket för företag. Läs mer om Lawline premium här.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare