FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/11/2016

Förlust av lösöre

Har haft delar av mitt bohag lagrat hemma hos en bekant.

Jag har fått ha sakerna där kostnadsfritt.

När jag ett år senare skall hämta sakerna så säger hon via sms att jag inte har några saker kvar hos henne plus att jag aldrig mer ska höra av mig.

Vad kan jag göra?

Polisen lägger ned min anmälan dagen efter.

Har gjort två stycken anmälningar med lite tid emellan. Med samma resultat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessvärre gäller "besittningsprincipen", innebärande att det presumeras vara den som har ett föremål i sin besittning är den rätte ägaren. Eftersom du traderat, lämnat sakerna, hos din bekanta på eget initiativ tror jag dessvärre att det blir svårt att bevisa att du är den rätta ägaren. Det jag kan rekommendera dig att göra är ännu en polisanmälan där du beskriver föremålen och om de har någon märkning eller liknande, om du har något ägarbevis för föremålen (ex. kvitto eller liknande).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare