FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/06/2015

Förlorad aktiebok och bortkomna aktiebrev

Hej,

Min man äger ett aktiebolag. Han tänkte ge som en gåva till mig hälften av bolagets aktier. Nu hittar vi inte bolagets aktiebok eller aktiebrev någonstans.

Han har alltid varit själv ägare. Bolaget har registrerats 1990 med 500 aktier och nyemission har gjort 1997 med 500 aktier.

Kan vi döda handlingar och få nya aktiebrev?

Hur länge tar det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din mans aktiebolag hanterar fysiska aktiebrev så rör det sig om ett så kallat kupongbolag, vilket framgår motsatsvis av Aktiebolagslag (2005:551) 1:10. Ett kupongbolags aktiebrev kan dödas efter ansökan av din man i egenskap av aktieägare som har förlorat handlingarna, om det kan antas att aktiebreven har kommit bort. Detta framgår av Lag (2011:900) om dödande av förkommen handling 2 § första stycket, punkt 6, och 3 §. Beviskravet för att aktiebreven har kommit bort är lågt ställt, men din man måste ändå göra det sannolikt (Lag om dödande av förkommen handling 8 § första stycket). Ansökan om dödande av aktiebreven görs hos Bolagsverket, ska vara skriftlig och innehålla uppgifter om omständigheter som stödjer att aktiebreven har kommit bort och det innehåll i dem som är nödvändigt för att de ska kunna identifieras (Lag om dödande av förkommen handling 4-5 §§). Lämpligtvis kan sådana uppgifter utgöra vad aktiebrev ska innehålla, bland annat bolagets organisationsnummer, aktieägarens namn och personnummer, aktiernas individualiserade nummer och vilken dag de lämnades ut. Om din man kan göra sannolikt att aktiebreven har kommit bort så ska Bolagsverket utfärda föreläggande i Post och Inrikes Tidningar om att den som kan inneha aktiebreven eller vet var de finns ska anmäla detta till myndigheten senast en viss angiven dag. Anmälningstiden uppgår till minst ett år och maximalt två år. När tiden har löpt ut, och om det inte finns något som visar eller ger skälig anledning att tro att aktiebreven är i behåll, så fattar Bolagsverket beslut om att döda dessa handlingar (Lag om dödande av förkommen handling 8-9 §§). Efter beslutet kan din man i egenskap av aktieägare vända sig till bolaget för att begära utfärdande av nya aktiebrev.

Notera att din man trots frånvaron av aktiebrev ändå kan överlåta till dig de aktier som aktiebreven representerar. Det är dock ur bevissynpunkt och med hänsyn till dina möjligheter att utöva din rätt som aktieägare problematiskt att du saknar aktiebreven och att aktieboken är borta. Eftersom aktieboken är borta så kan du inte skrivas in i den, varav du som utgångspunkt helt saknar möjlighet att utöva din rätt som aktieägare mot bolaget (Aktiebolagslag 4:37 första stycket). Om aktieboken förutsätts vara i behåll så kan du dock ändå inte skrivas in i den, med hänsyn till att du inte kan visa upp aktiebreven (Aktiebolagslag 5:9 första stycket). Frånvaro av aktiebrev medför dessutom att du inte kan utöva vissa rättigheter som är oberoende av att du står i aktieboken, exempelvis vinstutdelning eller erhållande av betalning i samband med utskiftning vid bolagets likvidation (Aktiebolagslag 4:38).

I fråga om aktiebok för kupongbolag så är styrelsen ansvarig för att hålla den tillgänglig (Aktiebolagslag 5:7). Jag förutsätter att din man är ensam styrelseledamot. Om han kan anses ha varit oaktsam i sitt borttappande av aktieboken så kan straffansvar i form av böter eller fängelse i högst ett år aktualiseras (Aktiebolagslag 30:1 första stycket, punkt 2). Jag rekommenderar därför att ni gör ytterligare ett försök att snarast hitta den och i sådana fall digitalisera den för att undvika liknande problem i framtiden. Om ni inte kan hitta den så bör din man omgående vända sig till en revisionsbyrå för att beställa en rekonstruktion av aktieboken för att på så vis minska risken för straffansvar.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare