FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/08/2014

Förlikning utan domstol

hej om man har som plan att stämma en butik på ersättning pga kränkning av personlig integritet pga icke skyltad kamera övervakning, kan man då innan lämna en avsiktsförklaring med ens planer och be dom ta ställning innan? alltså om dom vill göra upp utan rättegång?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Tack för att Ni har valt att vända er till Lawline med era juridiska frågor.

Det är fullt möjligt att försöka lösa en uppkommen tvist på egen hand med sin motpart innan man drar tvisten inför domstol. En sådan lösning medför ofta fördelar för bägge parter - bland annat undviks dyra rättegångskostnader, offentlighet m.m. Framförallt kan en sådan lösning vara tidsbesparande.

Lawline RådgivareRådgivare