FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/06/2015

Förlängt underhållsstöd

Hej,

Jag har en fråga vad det gäller min skyldighet att betala fortsatt underhållsstöd för min son som nu tagit studenten (3-årigt konditor program på Ester Mosessons gymnasium) samt fyllt 19 år.

Enligt tingsrättens dom T xxxx-xx (dom 20xx-xx-xx). så skall jag betala 3320 kr / månad fram tills dess min son har avslutat gymnasieutbildning eller annan jämförlig grundutbildning.

Min son kommer nu att läsa på Sigtuna Komvux (gymnasiekurser)

Matematik 2c, Fysik 1a, Psykologi 1, Kemi 1, Matematik 3c samt Fysik 2a.

Vad gäller? måste jag fortsätta att betala trots att han redan har tagit studenten samt är över 18 år?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett barn som har fyllt 18 år och som inte ingått äktenskap har rätt till förlängt underhållsstöd om barnet bedriver studier som ger rätt till studiebidrag enligt studiestödslagen,Socialförsäkringsbalk 18:6, studiestödslag 2:2. Komvux är en av de utbildningar som ger rätt till studiebidrag. Rätten till förlängt underhållsstöd är knuten till rätten till studiebidrag och studiebidrag lämnas längst till och med det första kalenderhalvåret det år då den studerande fyller 20 år,Studiestödslag 2:3.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare