FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/01/2018

Förlängning av provanställningstid vid frånvaro pga sjukdom

Jag har 6 mån provanställning som slutar sista februari. Just idag blev jag informerar att min provanställning förlängs till sista mars pga min sjukdom (utmattningen- har varit borta 6 veckor, sedan 2 veckor halvtid nu jobbar 100 igen. Jag har jobbat som konsult innan på samma ställe i samma tjänst i 2 år so kompetensmässigt behöver de inte mer tid att utvärdera känns det som. Blir jag sjuk igen - vad händer då?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Av 6 § i lag om anställningsskydd (LAS) framgår att avtal om provanställning får träffas om prövotiden är högst sex månader. Om arbetsgivaren inte vill att anställningen övergår till en tillsvidareanställning efter provanställningens slut, måste besked om detta ges till arbetstagaren innan provanställningens slut. En provanställning kan även avbrytas i förväg.

Frågan är härvid om frånvaro under provanställning på grund av sjukdom kan utgöra en grund för arbetsgivaren att förlänga prövotiden. LAS reglerar inte denna situation, ledning får således istället tas från det kollektivavtal som gäller i din bransch. Unionen har exempelvis med Almega ingått tjänstemannaavtalen som gäller från 2017-2020 i vilket det under punkt 2.4 (sida 7) anges att provanställningen får förlängas med tid som motsvarar frånvarotiden, i ditt fall sju veckor. Undantag på grund av specifika orsaker till frånvaron, såsom sjukdom, anges dock inte i detta kollektivavtal som jag nu angett som exempel.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare