Förlängning av lokalhyra

Hej! Jag undrar över en sak. Jag hyr en lokal där jag driver mitt företag i. Har kontrakt på 5 år. Det jag undrar över, kan hyresvärden slänga ut mig när mitt kontrakt ta slut? För jag undrar om det går förlänga till 3 eller 5 år till? Hur går det till?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Självklart kan du och hyresvärden avtala om att hyresförhållandet ska förlängas.

Utöver detta har du vissa rättigheter. När hyrestiden har varat i nio månader eller längre krävs uppsägning av hyresavtalet, se 12 kap. 3 § JB. Om ingen uppsägning sker kommer inte avtalet automatiskt att upphöra när avtalstiden (5 år) har tagit slut, utan istället förlängas på obestämd tid. Hyresvärden kan med andra ord inte slänga ut dig när kontraktet tar slut, utan måste säga upp avtalet först.

Efter nio månader får hyresgästen även ett indirekt besittningsskydd (om ni inte har avtalat bort detta). Detta innebär att hyresgästen i vissa fall har rätt till ersättning om hyresvärden vägrar att förlänga avtalet utan att ha en befogad anledning. Tyvärr kan du inte med stöd av lagen kräva förlängning av hyresförhållandet, men det kan finnas möjlighet till ersättning, se 12 kap. 58 b § JB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare