FrågaARBETSRÄTTRast 28/11/2013

Förläggning av rast

Hej. Vägarbetstidslagen säger att rast skall ske efter senast 6 timmar. Kan delas upp i 15 minuters intervaller. Om det inte inverkar på arbetets göranden. Vem bestämmer när rast skall ske? Har chauffören rätt att avgöra när han kan ta rast, eller kan arbetsgivaren enväldigt bestämma när rast skall ske? (Rasten är inte schemalagd.)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete (Vägarbetstidslagen) finns bestämmelser om rast i 18 §. Arbete får aldrig utföras längre tid än sex timmar i följd utan rast. Rastens längd är beroende på arbetstidens längd och rasten får, som du nämner, delas upp på flera perioder om minst 15 minuter vardera.

I Vägarbetstidslagen framkommer det inte om det är arbetsgivaren eller den anställde som avgör när rast ska äga rum. Den allmänna arbetsrättsliga utgångspunkten är dock att det är arbetsgivaren som ensidigt har rätt att fritt leda och fördela arbetet, arbetsgivaren har en arbetsledningsrätt. Den är en grundläggande arbetsrättslig princip. Enligt ett flertal avgöranden från Arbetsdomstolen omfattar arbetsledningsrätten även rätten för arbetsgivaren att bestämma när raster ska infalla.

Om din arbetsgivare har kollektivavtal kan det finnas andra bestämmelser om rast i det avtalet. Jag ber dig också kontrollera ditt anställningsavtal för att se om det finns några bestämmelser om rast finns där. Annars har arbetsgivaren en ensidig rätt att bestämma över rasternas förläggning, förutsatt att Vägarbetstidslagen följs. Om din arbetsgivare väljer att inte bestämma när rasterna ska infalla är det upp till dig som anställd. Det är viktigt med rast så se alltid till att lagen följs.

Se lagen https://lagen.nu/2005:395 och avgörandena AD 1960 nr 20, AD 1968 nr 9 och AD 1979 nr 66 för mer information.

Vänligen,

Oskar HolmerRådgivare