Förklaringsmisstag av bilförsäljare, "fel" pris avtalat

Hej! Jag blev lurad av en bilfirma i Norrköping, truts att bilaffären gjorts upp både på telefon och kontrakt via e-post. Jag har överförd handpenning till säljarens bankkonton enligt köpeavtalet. I avtalet står tidlig bilpriset samtidigt dom annonserade på Blocket och på deras hemsida samma pris, jag frågade om priset på telefonen. Avtalet var underskrift båda från säljföretaget och mej . När var dags och hämta bilen bilfirman backade. Dom ringde till mej på leveransdagen och meddelade att dom kan inte sälja bilen på den priset som står i kontraket , dom sa att jag måste betala 100 000kr mera eftersom det var fel pris som står i kontraktet. Vilka krav kan jag ställa och hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Av din beskrivning att döma råder inga tvivel om att Ni avtalat ett visst pris (utgår från att det som nedtecknats skriftligen överensstämmer med vad som överenskommits över telefon), varför den avgörande frågan är vilka möjligheter säljaren har att få avtalet undanröjt eller ändrat p.g.a. påstått misstag.

Bestämmelser om avtals ogiltighet samt möjligheter till jämkning återfinns i 28-38 §§ i avtalslagen. I detta fall synes det, om något, ha begåtts ett förklaringsmisstag då det pris som skall ha avtalats påstås vara felaktigt (det överensstämmer ej med säljarens egentliga vilja) (se 32 § 1 st. avtalslagen).

Att säljaren av misstag givit uttryck för en annan vilja än vad som avsetts innebär dock ej per automatik att avtalet är ogiltigt. Berörd bestämmelse ger uttryck för den s.k. tillitsprincipen, vilken innebär att eventuellt fel inte skall kunna åberopas mot en godtroende medkontrahent (i detta fall Du som köpare). Motsatsvis gäller sålunda att det förmodade förklaringsmisstaget endast kan föranleda ogiltighet om Du varit eller bort ha varit i ond tro beträffande (ung. ägt vetskap om) säljarens egentliga avsikt, i detta ärende att sälja bilen till ett högre pris. Är så ej fallet skall, förutsatt att ingen annan ogiltighets- eller jämkningsregel är tillämpbar (detta kan inte av informationen utläsas), det lägre pris som angivits i avtalet gälla.

Därutöver bör tilläggas att Du förstås inte är bunden vid ett högre pris än det som avtalats samt att bevisbördan för påstådd ogiltighet (det kan antas att säljarens krav kommer övergå i detta) ligger på säljaren, som hävdar att fel begåtts.

Avtalslagen finner Du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare