Förhör och kallelse till huvudförhandling

Har varit på polisförhör min kille sitter häktad han hade kallat mig ock jag gick dit men nu blir jag inte kallad på rättegången varför

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Att du inte blivit kallad till rättegången innebär endast att du inte måste närvara. Detta hindrar inte att du infinner dig som åhörare.

Utredning

Enligt 23:18 st. 2 Rättegångsbalken kan den misstänkte påkalla förhör med personer som denne anser är relevanta för utredningen.

Att en person blir förhörd under förundersökningen innebär inte automatiskt att dennes information är nödvändig under själva rättegången. Det kan röra sig om fall där 25 personer hörts angående samma sak och avgivit ungefär samma berättelse. I ett sådant fall skulle det bedömas onödigt att kalla alla 25 som vittne till huvudförhandlingen.

På samma vis blir det när den hördes berättelse inte bedöms relevant.

Det kan givetvis förekomma situationer där åklagaren bedömer vittnet som ointressant medan försvaret gör den motsatta bedömningen. I detta fall kallar rimligen försvaret vittnet istället för åklagaren.

Enligt 5:1 Rättegångsbalken är rättegången i regel offentlig och öppen. Det är således fullt möjligt för dig att närvara som åhörare om du vill det.

Har du fler frågor kring ditt ärende så kontakta gärna oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller mejla oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare