Förhindra särkullbarn från att utfå laglott?

Hej, hur ska vi formulera ett gemensamt testament (alt varsitt). Gifte oss 1980, Jag, makan har två barn, maken har ett barn, vi har inga gemensamma. Vi har ett bevittnat äktenskapsförord som säger att den av oss som överlever den andre ska sitta i orubbat bo. Men vi vill ju heller inte att resp barn ska ta ut sin laglott av den överlevande - om jag fattat rätt så kan de avsäga sig den rätten och få ut sitt ev arv efter båda makarnas död?

Hur formulerar man detta? Fick höra att det inte räcker med äktenskapsförord.

Vi har inte längre någon fastighet eller förmögenhet utan ordinärt sparande så ingen av barna blir på minsta sätt förmögna efter någon av oss, de har egna förmögenheter, jag vill bara ha allting skrivet och klart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur era respektive särkullbarn kan avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Regler om detta finns i Ärvdabalken (ÄB). Huvudregeln är att särkullbarn får sitt arv omedelbart efter sin förälders död, utan att behöva vänta på att den efterlevande maken avlider, detta enligt 3 kap. 1 § 1 st. ÄB. Det finns dock en möjlighet för särkullbarn att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken enligt 3 kap. 9 § ÄB. Då får särkullbarnet sitt arv som efterarv efter den efterlevande maken.

Du pratar dock om möjligheten att kunna utesluta särkullbarnen med hjälp av testamente. Det går att göra en sådan formulering i testamentet, dock finns det ingen möjlighet för er att styra om era särkullbarn kommer acceptera testamentet eller inte. Enligt 7 kap. 1 § ÄB är hälften av era barns arvslott deras laglott. För att utfå laglotten kan era bröstarvingar påkalla jämkning av ert testamente enligt 7 kap. 3 § 1 st. ÄB och via den vägen utfå sin laglott även om ni i era testamenten försökt förhindra detta.

Sammanfattningsvis så finns det ingen laglig väg för er att förhindra era barn från att utfå sin laglott vid er respektive bortgång. Mitt råd till er är att prata med era barn och komma överens med dem hur ni vill ha det i framtiden.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare