Förhandling vid tillsättande av ny arbetsledare

En privat vårdgivare för ett äldreboende avser anställa en ny arbetsledare med ansvar för 22 anställda. är vårdgivaren skyldig att förhandla med någon fackförening? Var i lagtext kan man läsa om detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline! Arbetsgivares förhandlingsskyldighet regleras i medbestämmandelagen (MBL) http://lagen.nu/1976:580. Arbetsgivarens primära förhandlingsskyldighet behandlas i 11-13 §§ MBL och innebär att arbetsgivaren på eget initiativ måste förhandla med fackföreningar i vissa fall. Man skiljer på verksamhetsfall då arbetsgivaren beslutar om viktigare förändringar i sin verksamhet, och arbetstagarfall då enskilda arbetstagare specifikt berörs av arbetsgivarens beslut.

Tillsättandet av en ny arbetsledare utgör i normalfallet ett verksamhetsfall om det inte bara är ett fåtal arbetstagare som berörs av det. Arbetsgivaren ska då enligt 11 § MBL förhandla med den kollektivavtalsbärande fackföreningen på arbetsplatsen innan beslutet fattas. Den förhandlingsskyldighet som aktualiseras innebär inte någon skyldighet för arbetsgivaren att följa de invändningar som fackföreningen kan ha, utan arbetsgivaren har en ensidig bestämmanderätt i slutändan.

Om tillsättandet av arbetsledaren endast skulle beröra några få arbetstagare på en mindre avdelning hade det kunnat klassas som ett arbetstagarfall. I så fall hade arbetsgivaren också varit tvungen att förhandla med fackföreningar som de enskilda arbetstagarna är medlemmar i, alltså inte bara den kollektivavtalsbärande fackföreningen. Detta gäller enligt 13 § 1st. MBL, och är till för att skydda de enskilda arbetstagarnas rätt att bli företrädda av sina egna fackföreningar.

Matilda HellströmRådgivare