Förhållandet mellan fritidslägenhet och giftorättsgods

Hej! Jag och min har sökt om skilsmässa, vi har gifta i 20 år, köpte ett hus tillsammans i Sverige. Vi köpte även en lägenhet i hemlandet som står i hans namn, vad är det som gäller gällande denna lägenheten??

Mvh

Abir

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giftorättsgods

Huvudregeln är att allt ni äger är giftorättsgods i den mån egendom inte är enskild, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230). Enskild egendom kan exempelvis vara egendom som ni har kommit överens om inte ska delas vid en eventuell skilsmässa genom äktenskapsförord eller egendom som en make har fått i gåva eller testamente, med villkoret att egendomen ska vara enskild egendom, 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Du har inte nämnt att lägenheten är hans enskilda egendom. Av den anledningen är den att betrakta som giftorättsgods och ingår i en eventuell bodelning.

Avslutande råd

Jag rekommenderar att du tar reda på om lägenheten är din mans enskilda egendom. Om den inte är det, så spelar det ingen roll vem som står på lägenheten, dess värde kommer att delas mellan er i en bodelning, 10 kap. 1 § och 11 kap. 1-3 §§ äktenskapsbalken.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Äktenskapsbalken.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare