FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2017

Förfogande av gemensam bostad

Hej !

Jag och min man är på väg att skiljas. Vi kom fram till att vi ska bli särbos och har betalat in handpenning till en lägenhet dit jag kommer att flytta. Vi kommer äga 50/50 av lägenheten. Efter att vi skrev under detta har han blivit som förbytt. Han hotar att inte köpa lägenheten om två veckor och gör livet surt för mig på alla sätt och vis. Han vill därefter att vi ska skiljas.

Jag sitter i en riktig rävsax där han både vill att jag ska lida plus försvinna.

Vad gäller när man är gifta och den ena parten äger huset? Vi har två barn tillsammans och har varit gifta 4 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall aktualiseras äktenskapsbalken, närmare bestämt 7:5 ÄB. Där framgår det att en make inte får avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom om egendomen är gemensamt giftorättsgods eller om det är makarnas gemensamma bostad.

Även lagen om samäganderätt kan aktualiseras, om det inte gäller fast egendom, huvudregeln är då att varje förfogande över det samägda godset i dess helhet eller vidtagande av förvaltningsåtgärd kräver enighet mellan de som äger godset.

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare