Författande under pseudonym

Hej! Jag ämnar ge ut en bok under pseudonym, men har inte lyckats finna svar på vilka regler/lagar som gäller angående tagande och användande av pseudonym. Om man har ett väldigt vanligt namn har man inte problem med att identifieras, det kan ju vara vem som helst med det vanliga namnet som har skrivit boken. Men om man är ensam i landet om sitt namn så blir det annorlunda.... Jag undrar därför om man har rätt att ta vilket namn som helst som pseudonym, det kan ju t ex finnas någon person som heter så på riktigt. Hur vet man om någon heter så på riktigt? Måste man registrera sin pseudonym någonstans? Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Grundprincipen är naturligtvis att man får använda vilket namn som helst som pseudonym. Den viktigaste begränsningen finns i 6 kap. 50 § Upphovsrättslagen (Se https://lagen.nu/1960:729), där följande står:

"Litterärt eller konstnärligt verk må ej göras tillgängligt för allmänheten under sådan titel, pseudonym eller signatur, att verket eller dess upphovsman lätt kan förväxlas med förut offentliggjort verk eller dess upphovsman."

Detta innebär att du i stort sett kan välja vilket "vanligt" namn du vill även om någon annan författare skulle ha det, så länge du inte exempelvis även har samma eller en liknande boktitel. Det här kan förstås vara svårt att avgöra, men vi kan ta två exempel till hjälp: Om "Hanna Gustafsson" har gett ut boken "Mitt liv och min stil" kan du knappast för boken "Liv och stil" använda pseudonymen "Hannah Gustavsson". Däremot vore det förmodligen inget problem att ge ut boken "Levande tankar" under pseudonymen "Hanna Gustafsson". Självklart gäller det att vara särskilt försiktig med väletablerade författare, även om namnet är någorlunda vanligt; även om man har en titel som inte påminner om någon tidigare utgiven bok kan ju bokens genre och författarnamnet göra att man direkt associerar till den kände författaren. Att någon verkligen har det namn du använder som pseudonym är dock i sig inget problem.

Brottet Förtal (se 7 § Tryckfrihetsförordningen, https://lagen.nu/1949:105) skulle naturligtvis kunna vara aktuellt om man ger ut en bok under en existerande persons namn, men då måste det förstås (förutom att boken innebär att personen utpekas som "brottslig eller klandervärd" etc.) finnas någon form av tydlig koppling till personen så att man verkligen förstår vem det rör sig om.  Om man har använt ett vanligt namn är det inte särskilt sannolikt att detta brott kommer till stånd, men ett exempel kunde vara om man skrev en falsk självbiografi eller liknande och inkluderade kränkande uppgifter.

Du måste inte registrera din pseudonym någonstans, eftersom det i första hand är utgivaren som ansvarar för vad som står i ett utgivet verk, och jag kan inte tänka mig att ett förlag skulle avstå från att ge ut din bok bara för att du använde pseudonym.

Mitt råd är sammanfattningsvis att du väljer antingen ett vanligt namn eller ett namn som det är uppenbart att ingen har, och att du försöker se till att ingen bok med snarlik titel och snarlikt författarnamn är utgiven. Om du väljer ett vanligt namn behöver du knappast vara orolig för nämnda "förväxling" enligt Upphovsrättslagen.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare