Förfarande vid LASning

Hej jag har kommit över mina las dagar vem ska jag vända mig till jag till jag har haft olika anställnigar under tiden så som månadsanställning förskolelärare anställning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad roligt att höra att du arbetat så pass länge att du nu blir LASad som det kallas. Vad det i praktiken innebär är ju att en arbetstagare som har arbetat minst två år under en femårsperiod får en tillsvidareanställning. Det följer av Lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80#P5S2. Det spelar ingen roll om det har varit en blandning av vikariat, visstidsanställningar etc - allt räknas med.

Om du har arbetat mer än två år sammanlagt under de senaste fem åren bör du ta kontakt med arbetsgivaren i första hand som hjälper dig att skriva ett nytt anställningsavtal. Om några problem uppstår kan du också vända dig till din lokala fackförening för hjälp framåt.

Lycka till och hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare