FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/07/2015

Företrädesrätt till återanställning

Hej,

På mitt företag hade en kvinna haft en visstidsanställning i 14 månader. En annons på hennes tjänst lades ut eftersom man såg ett behov för en tillsvidaretjänst. Men på grund av samarbetssvårigheter mellan kvinnan och arbetsledningen valde man att bryta kontraktet i förtid och man tog i samband med detta även bort annonsen.

Nu menar företaget att om annonsen läggs ut igen och kvinnan skulle söka den så har hon förtur framför andra interna sökande att få tjänsten i 9 månader framåt. Kan detta verkligen stämma? Finns det något sätt att komma runt problematiken? Man hade verkligen försökt att få det att fungera med kvinnan, coachning osv men det fungerade bara inte. Är det verkligen så at företaget är tvingat att anställa kvinnan eller stå helt utan en resurs på tjänsten?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det du syftar på antar jag är företrädesrätten till återanställning som finns reglerad i lag. Företrädesrätten innebär att en anställd som blivit uppsagd har rätt att få ett erbjudande om en anställning hos företaget om företaget åter rekryterar. Dock så gäller denna företrädesrätt endast om arbetstagaren sagts upp på grund av arbetsbrist (25 § lagen om anställningsskydd). Det finns två huvudtyper av uppsägningar, nämligen uppsägning på grund av personliga skäl respektive uppsägning på grund av arbetsbrist. I ditt fall hade en anställd sagts upp i anledning av samarbetssvårigheter. Detta är en uppsägning som hänför sig till personliga förhållanden och därför saknas en företrädesrätt till återanställning för den uppsagde arbetstagaren. Arbetsgivaren är sålunda inte tvingad att anställa kvinnan igen.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare