Företrädesrätt till återanställning

Hej, Jag har blivit uppsagd och är inte med i Facket. Företaget har kontaktat Unionen där de skriver att de avstår att förhandla eftersom jag inte är medlem och att företaget har fullgjort sina skyldigheter gentemot dem.

Men det finns flera personer som har blivit anställda efter mig. En del tjänster är inte några som jag är kvalificerad till, men det finns en receptionisttjänst som jag känner mig kvalificerad till. Vad gäller inom LAS. Vi är mindre än 10 anställda (för konsulter räknas väl inte).

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din fråga behandlas i Lag om anställningsskydd, LAS, som du hittar https://lagen.nu/1982:80.

När man har blivit uppsagd kan man ibland ha företrädesrätt till återanställning. Förutsättningarna för detta behandlas i 25 §i LAS. Den första förutsättningen är att du blev uppsagd på grund av arbetsbrist och inte på grund av personliga skäl. Det krävs vidare att du har varit anställd hos arbetsgivaren viss tid innan uppsägningen, normalt ett år. Det krävs också att man har tillräckliga kvalifikationer för tjänsten som arbetsgivaren ska tillsätta. Företrädesrätten till återanställning gäller nio månader från den dagen anställningen upphörde.

Om samtliga dessa förutsättningar är uppfyllda skulle du kunna ha haft företrädesrätt till tjänsten som receptionist. Företrädesrätten är inte beroende av om man är med i facket eller inte. Värt att notera är att även om du skulle ha företrädesrätt till tjänsten som receptionist kan du inte på rättslig väg utkräva rätten att få den tjänsten. Sanktionen mot arbetsgivaren är enbart skadestånd för den förlust detta innebär för dig, LAS 38 §.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare