Företrädesrätt till återanställning

Hej. Jag har efter 6 månaders provanställning muntligen fått gå över till en tillsvidaretjänst. Jag har således varit anställd i 7 månade. Jag blev sjuk i tre dagar och min chef la ut en ny tjänst mootsvarande min. Dagen därpå avskedades jag pga arbetsbrist. Nu undrar jag om jag har företräderätt till återanställning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regeln om företrädesrätt finner du i 25 § Lag om anställningsskydd, https://lagen.nu/1982:80#P25S1.

För att kvalificera sig för rätten till återanställning krävs att man varit anställd mer än 12 månader under de senaste tre åren, vilket tyvärr gör att du inte kvalificerar dig för återanställning.

Eftersom du är tillsvidareanställd krävs saklig grund för uppsägning enligt 7 §. Arbetsbrist är en saklig grund för uppsägning. Då krävs dock att det föreligger en reell arbetsbrist och att den inte är fingerad. Arbetsgivaren måste kunna visa något slags underlag för sitt ställningstagande att arbetsbrist föreligger.

Om arbetsbrist föreligger har arbetsgivaren en omplaceringsskyldighet enligt 7 § 2 st. Det innebär att arbetsgivaren har en skyldighet att omplacera arbetstagaren om det finns en ledig befattning eller lediga arbetsuppgifter för arbetstagaren. Det krävs dock inte att arbetsgivaren friställer någon annan eller skapar en ny tjänst.

För att få hjälp med din situation rekommenderar jag att du kontaktar ditt fackförbund.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare