Företrädesrätt till återanställning

Jag har ett vikariat som löper ut i augusti. Sedan ett par månader har jag varit sjukskriven p.g.a. jobbrelaterade stress- och utmattningssymtom men jag började arbeta igen förra veckan. Idag meddelade min arbetsgivare att de inte tänker förlänga mitt vikariat. Motiveringen som gavs för detta var att jag inte ansågs möta de kompetenskrav som finns för tjänsten (trots att jag uppfyllt alla arbetsuppgifter som tjänsten innehåller och chefen aldrig har gett några klagomål under min anställningsperiod) samt att de behöver någon som orkar ge 100% på tjänsten till hösten. Till saken hör att jag vid en förlängning skulle bli inLASad och få en tillsvidareanställning, något som jag tror är den egentliga anledningen till att arbetsgivaren inte vill förlänga vikariatet men som de själva inte erkänner. Min fråga är om de har rätt att inte förlänga mitt vikariat grundat på de anledningar som angetts? Jag har inte misskött mitt jobb annat än att jag gick in i väggen på grund av all stress, men det är jag nu på väg tillbaka från och har fått verktyg för att hantera arbetssituationen framöver. Vad kan jag göra och behöver jag göra för att kunna bestrida deras beslut? Som jag förstått det ska vikariatet tillsättas med någon annan, troligen någon annan intern redan anställd person. Undrar även om förtursrätten gäller för mig eftersom jag i detta fallet inte blir uppsagd på grund av arbetsbrist?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett vikariat är en tidsbegränsad anställning enligt 5 § lag om anställningsskydd (LAS), https://lagen.nu/1982:80#P5S1. En sådan anställning upphör att gälla när den tidsbegränsade anställningen löper ut, utan att arbetsgivaren behöver ange något särskilt skäl därtill.

Vid nyanställningar är arbetsgivaren bunden av 25 § LAS, som ger arbetstagare som sagts upp företrädesrätt till återanställning i den verksamhet de tidigare varit sysselsatta. Återanställningsrätten omfattar även de som varit tidsbegränsat anställda genom t.ex. vikariat, förutsatt att den anställde har varit anställd hos arbetsgivaren sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren.

En ytterligare förutsättning är att arbetstagaren blev uppsagd på grund av arbetsbrist. Det innebär att företrädesrätt inte föreligger om vikariatet inte blev förlängt på grund av personliga förhållanden. Vid tidsbegränsade anställningar är presumtionen att de inte förlängs på grund av arbetsbrist, men så är inte alltid fallet. Det ankommer då på arbetsgivaren som inte vill återanställa en person som uppfyller de formella kriterierna för företrädesrätt att vid tvist visa att det beror på personliga förhållanden hos den anställde. Arbetsgivaren ska således visa att det föreligger skäl motsvarande saklig grund för uppsägning för att inte återanställa en arbetstagare som har rätt till det.

Återanställningsrätten gäller 9 månader från det att anställningen upphör enligt 25 § 2 st.

En förutsättning för att återanställningsrätten ska kunna göras gällande är dock att det sker en nyanställning. Företrädesrätten får enligt praxis ge vika för omplaceringar som arbetsgivaren vidtar i kraft av sin arbetsledningsrätt. Även omplaceringar som formellt innebär en ny anställning går före företrädesrätten (AD 1996 nr 56, https://lagen.nu/dom/ad/1996:56).

Vidare krävs att den företrädesberättigade har tillräckliga kvalifikationer för den lediga tjänsten. Generellt kan sägas att den företrädesberättigade kan göra anspråk på en tjänst som kräver inskolning men inte en sådan tjänst som skulle kräva omskolning. Arbetstagaren ska ha de allmänna kvalifikationer som krävs för att söka tjänsten i fråga. En arbetsgivare som gör gällande att en arbetstagare inte har tillräckliga kvalifikationer har bevisbördan för detta.

Jag hoppas att detta var svar på dina funderingar. För att få mer hjälp och stöd rekommenderar jag att du kontaktar ditt fackförbund.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare