Företrädesrätt - olika kollektivavtalsområden?

Hej,

Min man blev uppsagd ifrån sitt jobb för ungefär 2 månader sedan. Han har arbetat som snickare för en stor byggfirma länge och deras anledning var att det inte fanns tillräckligt med arbete för att ha kvar personal. Men, nu, härom dagen ser jag i tidningen att detta företag söker en person som kan sköta ekonomin!

Har inte min man då rätt till återanställning? Jag menar, vi har ju anställningsskydd i Sverige och detta måtte väl ge honom rätten på sin sida?

Varm hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Anställningsskyddet vid uppsägning på grund av arbetsbrist finns främst i turordningsreglerna (exempelvis först in sist ut principen) enligt 22§ lagen om anställningsskydd (LAS) och, som du så riktigt påpekar, i företrädesrätten till återanställning enligt 25§ LAS.

Företrädesrätten gäller enbart vid uppsägning på grund av arbetsbrist och när arbetsgivaren nyanställer, vilket verkar vara för handen i det aktuella fallet. Den gäller även bara tillsvidareanställda som har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist och arbetstagare med tidsbegränsad anställning som inte har fått fortsatt anställning på grund av arbetsbrist. Vidare måste din man ha varit anställd hos arbetsgivaren i mer än 12 månader under de senaste 3 åren och företrädesrätten gäller bara i nio månader efter det att uppsägningen skedde. Dessutom gäller företrädesrätten bara den verksamhet som arbetstagaren tidigare var sysselsatt i och med detta menas den driftsenhet eller det kollektivavtalsområde som din man var sysselsatt i. Arbetstagaren måste även ha tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen. Företrädesrätten sträcker sig inte som huvudregel till andra driftsenheter eller kollektivavtalsområden, vilket exempelvis innebär att en arbetare inte har företrädesrätt till en anställning som tjänsteman. Normalt sätt har arbetare och tjänstemän olika kollektivavtalsområden och ett exempel kan vara just snickare och ekonomer.

Troligen omfattas din man av ett kollektivavtalsområde för arbetare och den nya tjänsten omfattas troligen av ett kollektivavtalsområde för tjänstemän, vilket innebär att din man i så fall inte skulle ha någon företrädesrätt till denna anställning. Dessutom är det tveksamt om han har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen då arbetsgivare som huvudregel inte behöver förse personal med betydande omskolning eller förse dem med de baskunskaper som krävs för att klara av den nya arbetsuppgiften. Att sköta ett företags ekonomi är väldigt annorlunda jämfört med arbetsuppgiften som byggarbetare och det kräver troligen någon form av ekonomisk utbildning för att klara av.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i LAS hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare