Företag, enskild egendom, skuld

Hej

Min make och jag skall upprätta ett äktenskapsförord.

Vi avser att var och ens egendom skall vara enskild och således ej vara giftorätt.

Jag har en enskild firma och banktillgodohavanden (i mitt namn) - behöver jag skriva till att företag och banktillgodohavanden är enskild egendom?

Min enskilda firma har jag tagit lån till. Behöver vi skriva något som visar att det är min enskilda skuld?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om makars egendom hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Makars egendom

I ÄktB 7 kap 1§ anges att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, vilket innebär att makars egendom som huvudregel är giftorättsgods och därmed ska ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa. I en bodelning delas giftorättsgodset lika mellan makarna.

I ÄktB 7 kap 2§ uppräknas egendom som anses vara enskild egendom. Det är bland annat egendom som en make fått genom gåva eller testamente med villkor att det ska utgöra enskild egendom. I bestämmelsen räknas inte enskilda firmor eller banktillgodohavanden upp, varför de inte ses som enskild egendom utan istället som giftorättsgods. Detta innebär att din enskilda firma och dina banktillgodohavanden som utgångspunkt ska ingå i en bodelning och delas lika mellan dig och din make trots att de står i ditt namn. Du och din make kan dock, precis som du säger, komma överens om att din enskilda firma och dina banktillgodohavanden ska vara din enskilda egendom och därmed inte ingå i bodelningen. För att göra firman och banktillgodohavandena till din enskilda egendom krävs det att ni skriver ett äktenskapsförord där ni tecknar att egendomen ska vara din enskilda. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt, undertecknas av både dig och din make och registreras hos Skatteverket, ÄktB 7 kap 3§.

Skuld

Eftersom lånet hänför sig till din enskilda firma och därmed även till din enskilda egendom (med utgångspunkt i att du och din make avser att göra firman till din enskilda egendom), så anses lånet vara din enskilda skuld. Detta innebär att ni inte särskilt behöver ange att lånet ska vara din enskilda skuld i äktenskapsförordet då lånet per automatik ses som en skuld hänförlig till din enskilda egendom.

Sammanfattning

För att göra din enskilda firma och dina banktillgodohavanden till enskild egendom krävs det att du och din make skriver ett äktenskapsförord där ni tecknar att egendomen ska vara din enskilda. I äktenskapsförordet behöver ni inte särskilt ange att lånet på firman ska vara din enskilda skuld.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare