Föreligger obegränsad skattskyldighet?

Hej!

Jag ska sälja en del i en villa (i Sverige) till min mamma. Jag är just nu skriven i Sverige men ska flytta och skriva mig i Finland de närmaste månaderna. Därför undrar jag hur det blir med skatt på försäljningen/vinsten beroende på om jag är skriven i Sverige eller Finland, blir det någon skillnad och är det smartare/enklare/mer fördelaktigt att vänta med överskrivningen till Finland till hela försäljningsproceduren är avklarad?

Tack för er tjänst!

Mvh

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om jag förstått det rätt så vill du veta om beskattningen av vinsten på försäljningen kommer ske i Sverige eller Finland. I inkomstskattelagen kan en person antingen vara obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige. Med obegränsad skattskyldighet menas att en person är skattskyldig för alla sina inkomster oavsett var någonstans i världen de är förvärvade (se 3 kap 8 § Inkomstskattelagen, IL). Således är du skattskyldig i Sverige förutsatt att kraven för obegränsad skattskyldighet är uppfyllda. Kraven är att du antingen

1. är bosatt i Sverige

2. stadigvarande vistas i Sverige

3. eller har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här (se 3 kap 3 § IL).

I ditt fall anger du att du ska flytta vilket jag tolkar såsom att du fortfarande bor här. I vilket fall spelar inte överskrivningen till Finland någon roll utan det är rekvisitet "väsentlig anknytning" som har betydelse (3 kap 7 § IL). Omständigheter som beaktas vid bedömning av väsentlig anknytning är:

- Om personen är svensk medborgare.

- Hur länge personen varit bosatt här.

- Om personen inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort.

- Om personen vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl.

- Om personen har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk.

- Om personen har sin familj här.

- Om personen bedriver näringsverksamhet här.

- Om personen är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger ett väsentligt inflytande i näringsverksamheten här.

- Om personen har fastigheter här.

- Liknande förhållanden. (se 3 kap 7 § IL).

Sammanfattat torde du vara obegränsat skattskyldig i Sverige eftersom du bland annat har familj här. Dock är det svårt för mig att göra en säker bedömning eftersom jag inte har alla omständigheter. Ifall obegränsad skattskyldighet föreligger så ska avslutningsvis försäljningen beskattas i Sverige oavsett om du bor i Finland.

Hoppas du fick svar på din fråga

mvh

Therese AxénRådgivare