FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/03/2015

Föregivande av allmän ställning

Hej

En kort fråga. Är det lagligt att bära svensk gradbeteckning till civila kläder?

Jag läste denna: https://lagen.nu/1962:700#K17P15

Kapitel 17, 15 §. Om de bärs till civila kläder kan det ge "...sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst...".

läste också: http://lawline.se/answers/16164?q=gradbeteckning

Där låter som att om personen inte bär uniform så är det rätt lugnt.

Vad tror ni?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Brottet du hänvisar till är föregivande av allmän ställning (BrB 17:15) och kan antingen innebära att man obehörigen giver sig ut för att utöva myndighet eller "obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft."

När det gäller märkesbärande krävs inte för ansvar att bäraren företar någon annan handling förutom just det obehöriga bärandet. Dock är ett kriterium att bärandet verkligen ger sken av att bäraren tillhör ex. försvarsmakten. Detta kan vara fallet om märket bärs ovanpå en jacka med kamouflagemönster, som också används inom försvarsmakten, dock inte lika troligt om det sitter på en t-shirt. Således är ansvarsfrågan mycket situationsberoende.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare